וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפוך קושי לאתגר: המסלול שעוברים המורים המיוחדים לחינוך מיוחד

3.7.2017 / 8:36

בישראל מאות אלפי ילדים הסובלים מליקויי למידה או קשיי התנהגות. כדי לסייע לאותם ילדים עם צרכים מיוחדים יש צורך במורים מיוחדים. איך הופכים סטודנטים במסלול לימודי חינוך מיוחד לאנשי חינוך מזן אחר ומהם הכלים שהם מקבלים כדי לסייע לתלמידים?

מורה עוזרת לתלמיד לכתוב. ShutterStock
הצורך במורים לחינוך מיוחד הוא גדול/ShutterStock

לפי דו"ח המועצה לשלום הילד משנת 2015, יש בישראל כ-233 אלף ילדים בעלי נכויות או חולים במחלות כרוניות המשפיעות על תפקודם היומיומי. כמחצית ויותר מתוך מספר זה הם ילדים עם ליקוי למידה או קשיי התנהגות משמעותיים. הם יושבים בכיתה עם כולם, אבל מתקדמים בקצב אחר ויש לכך השלכות אישיות וחברתיות.

מי זקוק לחינוך מיוחד? ילד עם לקות למידה המאופיינת באחד (או יותר) מהסימפטומים הבאים: קשיים בלמידה ובשימוש במיומנויות אקדמיות, חוסר דיוק או איטיות בקריאת מילים, קושי בהבנת הנקרא, קשיים באיות, בהבעה בכתב, קושי בתפיסת מושג המספר, קושי בזכירת עובדות מספריות או קושי בהסקה מתמטית.

הצורך במורים לחינוך מיוחד הוא גדול. כדי לסייע לאותם ילדים עם צרכים מיוחדים יש צורך במורים מיוחדים וכאלה הם המורים לחינוך מיוחד. הכשרת מחנכים לחינוך המיוחד מתחלקת לשתי קבוצות גיל - ילדים בגיל הרך (עד גיל 6) וילדים ונוער שלומדים במסגרת מוסדות החינוך היסודיים והעל-יסודיים (6-21). במסגרת לימודי חינוך מיוחד בגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל, עוברים הסטודנטים התנסות מעשית כבר בשנה הראשונה בגני הילדים, תכנית הלימודים משלבת סדנאות אמנות שונות שישמשו אותם בעתיד ככלי רב-ערך לקידום ילדים בעלי צרכים מיוחדים. במהלך הלימודים במסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל לגילאי 21-6 הסטודנטים יכולים לבחור בין מספר מוקדים: הוראת תלמידים על הרצף האוטיסטי ותלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, הוראת תלמידים עם לקויי שמיעה ושפה או הוראת תלמידים עם לקויי למידה.

מורה עוזרת לתלמידה לכתוב. ShutterStock
"בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכך שכל תלמיד הוא חלק ממערכת הכוללת את ההורים, המשפחה, מערכת החינוך והקהילה". לימודי חינוך מיוחד – להפוך קושי לאתגר/ShutterStock

"זכותו של כל תלמיד לחינוך על פי צרכיו ויכולותיו"

במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים למגוון המסגרות והשירותים הניתנים על ידי מערכת החינוך המיוחד, ומתנסים בעבודה חינוכית עם ילדים עם צרכים מיוחדים

"תחום החינוך המיוחד מעוגן בהכרה בדבר זכותו של כל תלמיד לחינוך הולם על פי צרכיו ויכולותיו, הזכות להיות מעורב בתהליך קבלת החלטות ובבחירות הקשורות בו, כמו למשל מעורבות בכתיבת תכנית לימודים אישית", מסבירה ד"ר פנינה שביט, ראש המסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל. "בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכך שכל תלמיד הוא חלק ממערכת הכוללת את ההורים, המשפחה, מערכת החינוך והקהילה, שרותי הרווחה ושירותים תומכים בקהילה ומדיניות משרד החינוך והתרבות. מתוך כך מתן שירות וחינוך הולם ונכון לתלמידים עם צרכים מיוחדים משמעותו עיגון נושאים ותכנים רלוונטיים ומשמעותיים לחייו של ילד, המשפחה והתרבות בה הוא חי תוך שילוב התכנים והתכניות בתכניות הליבה של משרד החינוך".

בוגרי לימודי חינוך מיוחד, אלה שלימודיהם מתמקדים בגיל הרך והן אלה שמתמקדים בשכבות גיל בוגרות יותר, יכולים להשתלב במגוון ערוצי פעילות, כמורים מומחים להוראה מתקנת בקריאה ובחשבון ללקויי למידה, כמורים מייעצים וכמורים המשלבים הוראה וחינוך במסגרות רגילות. הלימודים במסלול לחינוך מיוחד נמשכים ארבע שנים ומקנים תואר "בוגר בהוראה" (B.Ed.) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים למגוון המסגרות והשירותים הניתנים על ידי מערכת החינוך המיוחד, ומתנסים בעבודה חינוכית עם ילדים עם צרכים מיוחדים. זאת תוך יישום הדרגתי של הידע הנלמד בשיעורים. ובליווי של צוות מדריכים פדגוגיים ומורים חונכים.

מתעניין/נת בלימודי חינוך מיוחד? לחץ/י כאן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילד הסובל מלקות למידה. ShutterStock
ההבנה שכל ילד הוא עולם ומלואו יוצרת את השינוי/ShutterStock

מסטודנט למורה

היחס שמתפתח בין המורה לתלמיד, הסבלנות, הגישה השונה ללבו של כל ילד והאופן האישי שבו מתאימים את פרקטיקות הלימודים השונות לכל תלמיד יוצרים את השינוי. זהו אחד הדגשים שמקבלים הסטודנטים במהלך הכשרתם, והשילוב בין היחס האישי וסלילת הדרך ללבו של התלמיד, רכישת כלים פדגוגיים ושימוש במיומנויות שונות הופכים את בוגרי המסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל לבעלי מוניטין מעולה בשוק העבודה. התנסות מעשית מקיפה ומעמיקה מכינה את הבוגרים לעבודה עם מגוון אוכלוסיות מהחינוך המיוחד ומאפשרת לבוגרים להשתלב במגוון עצום של מוסדות.

"הסטודנטים מתנסים באינטראקציה ייחודית מאוד עם תלמידים לקויי למידה במסגרת קורסי סדנאות בקריאה כתיבה ובחשבון", אומרת ד"ר שביט. "במסגרת זו הסטודנטים פוגשים תלמיד עם לקות למידה מעריכים את יכולות התלמיד בתחומי התפקוד הרלוונטיים לקריאה או לחשבון, בונים לו תכנית התערבות, בודקים ומעריכים את הישגיו ומתכננים את המשך העבודה. תהליך התנסותי זה משלים את מעגל ההתנסות להתנסות רחבה ומקיפה".

"עבורם כל שינוי זה כמו לטפס על האוורסט"

לא רק ילדים זקוקים לחינוך מיוחד אלא גם צעירים ומבוגרים, אשר זקוקים לסיוע כדי להתמודד עם קשיי היומיום, כך שעבודתם של המורים לחינוך מיוחד אינה תחומה לגבולות הכיתה בלבד. שי גלבוע, בוגר המסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל הקים ארגון בשם "כולנו ביחד" שמלווה צעירים ובוגרים מהרצף האוטיסטי המאובחנים כבעלי תפקוד גבוה. מדובר בבעלי קשיים חברתיים שמקבלים ליווי אישי בכל תחומי החיים, לפי הרצונות והצרכים שלהם, וגם משתלבים בפעילויות חברתיות שונות. "עבדתי עם אוטיסטים תקופה ממושכת, עוד כשהייתי סטודנט במכללה האקדמית בית ברל, וראיתי שאלה המאובחנים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה נופלים בין הכיסאות ואין מי שמלווה אותם, כי המוסדות וההוסטלים מתמקדים באלה עם התפקוד הנמוך", מאפיין גלבוע את הבעיה שיש כיום בתחום החינוך המיוחד בישראל.

"אני מלווה בחורה בת 29 שאובחנה ממש לא מזמן שהיא על הרצף האוטיסטי, והיא התקשתה לעכל את זה", מספר גלבוע. "היה לה קשה לתפקד, למצוא עבודה, להסתדר חברתית ולגור מחוץ לבית של ההורים. בפגישות הראשונות בנינו תכנית לפי המטרות והרצונות שלה, הראשונה הייתה – למצוא עבודה שתתאים לתואר שלה. בעזרת הניסיון והעזרה שלי היא הגיעה לראיונות עבודה והתקבלה לעבודה חדשה. עד לפני חודשיים היא עבדה במפעל כעובדת ייצור ועכשיו היא עובדת במשהו שקשור למה שלמדה. זה בא לידי ביטוי בשכר, בתנאים ובסביבת העבודה. בעצם עזרתי לה להאמין בעצמה ולדעת שהיא יכולה להשתלב בחברה. ברגע שהיא האמינה בעצמה ואמרה שהיא מסוגלת ויכולה לשאוף גבוה היא ראתה שזה קורה. היא מודעת למוגבלות, אבל יודעת שלמרות המוגבלות היא מסוגלת ויכולה להשתלב בחברה".

"הלימודים במסלול לחינוך מיוחד התאימו לי מבחינת האופי והסבלנות", מוסיף גלבוע, "את החשיבה מחוץ לקופסה הבאתי גם מבית ברל. היו לנו קורסים לחשיבה יצירתית. רכשתי ידע על תחום החינוך המיוחד, בלי הידע הזה - ולא משנה כמה רצון יש לי - לא הייתי יכול להצליח. אני פועל במסגרת 'כולנו ביחד' בנוסף לעבודתי כמורה. זה בא על חשבון הזמן עם המשפחה שלי, נולדה לי עכשיו בת שנייה, אבל אני עושה זאת למענם באהבה. עבורם כל שינוי זה כמו לטפס על האוורסט".

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על המסלול לחינוך מיוחד לחצו כאן

לקריאה נוספת:

להציל את העולם, ילד אחד בכל פעם: הדרך לבנות לנוער עתיד חדש

תשכחו ממורה שמדברת ותלמידים משועממים: כשבתי הספר ישתנו בעתיד

משמרים את אפקט החממה: ללמוד איך להפוך למורים מסוג אחר

"קריירה עד לפנסיה": העתיד שמעניק החינוך לבני ה-35 ומעלה

הפי אנד: הדרך של סטודנטים לקולנוע להשתלב בשוק העבודה

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully