וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קריירה עד לפנסיה": העתיד שמעניק החינוך לבני ה-35 ומעלה

21.5.2017 / 14:54

שוק העבודה המשתנה, הרצון לעבוד בתחום מעניין והחיפוש אחר ביטחון תעסוקתי גורמים למנכ"לים, מהנדסים ואנשי מקצועות חופשיים לחפש קריירה חדשה. לימודי חינוך והוראה בתכנית היוקרתית שמעניקה תואר שני ותעודת הוראה מהווה דרך חדשה לשלב אתגר מקצועי עם ערכים חברתיים

מורה. ShutterStock
מורה/ShutterStock

בשנה האחרונה שוק העבודה בישראל רשם נתוני אבטלה נמוכים ביחס לשנים עברו, אבל נתוני שירות התעסוקה מצביעים דווקא על קושי של קבוצות שונות להשתלב במעגל התעסוקה. הסיכוי של אישה למצוא עבודה נמוך בכעשרה אחוזים בהשוואה לגברים ואילו בקרב בני חמישים ומעלה, הסיכוי למצוא עבודה יורד בשלושים אחוזים. בני ה-35 ומעלה מהווים את חוט השדרה התעסוקתי - מדובר בדרך כלל בבעלי משפחות בעלי ניסיון מקצועי ומחויבות, אולם שוק העבודה המשתנה עקב השפעות טכנולוגיות, תרבותיות וגלובליות משפיע על שכבת אוכלוסייה זו. המשמעות היא שעבור רבים מהם אובדן מקום העבודה או הרצון לחפש אתגרים מקצועיים חדשים בחיים עלול לדון אותם למצוקה כלכלית ושנים של חיפושים אחר קריירה שנייה. הרווח העצום של שילובם בשוק העבודה איננו רק עסקי וכלכלי, אלא גם נפשי משום שהוא נותן לאותם אנשים תחושה של עשייה, סיפוק וערך.

לימודים לתואר שני בהוראה המעניקים גם תעודת הוראה הם מתכונת חדשה יחסית במערכת ההכשרה להוראה בישראל. השנה קיבלו שלוש תכניות חדשות ומתקדמות את אישור המועצה להשכלה גבוהה, ובכך הופכים לימודי חינוך והוראה לקריירה חדשה עבור רבים. הענקת התואר בהוראת המקצוע מותנה באישור המועצה להשכלה גבוהה.

בתכנית הלימודים לתואר M.Teach מוצעים שני נתיבי לימוד: האחד, תואר שני בהוראה בלבד, כשבתעודת ההוראה יצוין המקצוע לבית הספר העל יסודי; הנתיב השני הוא תואר שני בהוראת המקצוע (מדעים, מתמטיקה או אנגלית). המסלול השני הוא ייחודי למכללה האקדמית בית ברל, כשבסיומו מקבלים הסטודנטים תואר שני בהוראת המקצוע, תעודת הוראה לבית הספר העל-יסודי ורישיון הוראה ללמד ולהגיש לבגרות בכיתות ז'-י"ב ברמה של 5 יחידות לימוד. מנכ"לים של חברות, יוצאי משרד הביטחון, מהנדסים ואנשי מקצועות חופשיים רואים בלימודי חינוך והוראה במסגרת תכנית זו הזדמנות לקריירה שנייה ושלישית בחיים.

"ההוראה זו הקריירה השלישית שלי", מספר אסי נהיר, 48, נשוי ואב לשניים שמתגורר עם משפחתו בהוד השרון. "הייתי בצבא קבע בחיל האוויר ובמסגרת הצבא למדתי הנדסה ועסקתי בכל מיני תפקידים בחיל. אני בעל תואר שני בהנדסה, וכשהשתחררתי עבדתי עשר שנים בהייטק כמהנדס אפליקציה וכמהנדס מוצר. ואז עשיתי הסבה להוראה. אני כבר שנה שישית מורה לפיזיקה בתיכון ממלכתי ומגיש תלמידים לבגרויות. כמורה אני מבלה יותר זמן עם הילדים, אין דילמות בחופשים כי אני איתם. בשורה התחתונה אני מרוצה ונהנה מכל יום שאני מלמד. אני מרגיש שיש לי ביטחון תעסוקתי והעבודה שלי מעניינת, מועילה ורלוונטית ותורמת להתפתחות של התלמידים. אני נהנה מהקשר עם התלמידים ומרגיש שאני תורם לחברה. מבחינתי זאת קריירה שאצא ממנה לגמלאות".

מתעניין/נת בלימודי חינוך והוראה? לחץ/י כאן

יום הכנה לתלמידי כיתה א',בית ספר ס זלמן ארן בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
לימודי חינוך והוראה יוצרים קריירה לכל החיים. בית הספר זלמן ארן שבירושלים, אוגוסט 2015/נועם מושקוביץ

"אני מרגיש ביטחון תעסוקתי והעבודה שלי מעניינת ותורמת"

תכניות ה-M.Teach בהוראת מדעים, מתמטיקה ואנגלית לבית הספר העל-יסודי מכשירות מורים איכותיים ומקצועיים להוראה במקצועות אלו, הנחשבים למקצועות ליבה חשובים ברמה הלאומית, כך שלהוראתם יש ערך מוסף לחברה בישראל. משך הלימודים הוא כשנתיים, שכוללות ארבעה סמסטרים כולל סטאז'.

"מסלול הלימודים במסגרת הקבוצה הוא יתרון משמעותי", מפרט נהיר על יתרונות התכנית כפי שחווה אותם כסטודנט. "לפני תכנית ה- M.Teach התחלתי הסבה רגילה ואז איפשהו אחרי כמה שבועות הציעו לי להגיע לתכנית הזאת. ראיתי שהסבה רגילה אמנם קצת יותר קצרה אבל מדלגים בה בין קורסים שונים שבהם אנשים שונים ופה היינו קבוצה אחת מלוכדת שלמדה יחד – כך שכל ההתייחסות אלינו שונה והיה יחס ענייני ותומך. גם התכנים בתכנית הם רלוונטיים ועזרו לנו להיכנס לעולם החינוך. למזלי גם לא הייתי צריך לעשות השלמות בתחום המקצועי".

יש מענקים ותמריצים לסטודנטים בתכנית, כשחלק מהמענקים מגיעים ממשרד החינוך והם השתנו לאורך השנים. נכון להיום, לגבי שלוש התכניות החדשות, הסטודנטים יקבלו הלוואה מותנת בסך 14 אלף שקל לכל שנת לימודים - בשנה א' ובשנה ב' - ועליהם ללמד שנתיים בהיקף של שני שליש משרה כנגד כל הלוואה כדי שהיא תהפוך למענק. בנוסף, זוכים הסטודנטים במלגות נוספות מטעם מפעל הפיס ורשת "אורט".

"הכלים הטכנולוגיים בהם אנחנו משתמשים כדי להכשיר את הסטודנטים הם מגוונים", אומרת ד"ר אביבה קליגר, ראש יחידת ה-M.Teach במכללה האקדמית בית ברל, "ישנם קורסים בלמידה מרחוק, קורסים היברידיים ולכל קורס יש אתר מלווה. בנוסף, יש מספר קורסים כמו 'הוראה בעידן התקשוב' ו'שפת הרשת' שבהם הם מתוודעים לטכנולוגיות החדשות ולומדים להכיר כיצד ניתן לשלב אותם בהוראה באופן כללי ובאופן ייחודי במקצוע ההוראה שבו הם מתמחים. בקורסים מסוימים הם לומדים כיצד לשלב מציאות מדומה בהוראה ועוד. הכלים הפדגוגיים שאנחנו מעניקים הם רבים ומגוונים, כמו ניהול כיתה ותקשורת בין אישית, מתן מענה לשונות בין לומדים כערך חינוכי".

בכל דיסציפלינה הסטודנטים מתנסים בבתי ספר יום מלא, ובנוסף יש להם גם שבוע עבודה מעשי רצוף בסמסטר א'. הסטודנטים נמצאים בבית הספר עם ליווי צמוד של מדריך פדגוגי במשך כל היום ומתקיים גם קורס דידקטיקה של הוראת המקצוע שמקשר בין התיאוריה לפרקטיקה.

"תכני הקורסים מאפשרים רכישת אסטרטגיות הוראה חדשניות, עיצוב הידע של הסטודנטים באמצעות למידת חקר, למידה מבוססת פרויקטים, חשיבה יצירתית, למידה שיתופית, התנסות בהובלת יוזמות ייחודיות ויצירת סביבות למידה חווייתיות ומאתגרות", מרחיבה ד"ר קליגר. "מעבר לכלים הפדגוגיים והטכנולוגיים, בתכניות אלה מעמיקים הסטודנטים את הידע שלהם בקורסים עדכניים, חלקם בתחומים שונים כמו למשל בביומימקרי - הטבע בשרות האדם, במתמטיקה יישומית ובננוטכנולוגיה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מורה עוזרת לתלמיד לכתוב. ShutterStock
"הכלים שאנחנו מעניקים הם רבים ומגוונים"/ShutterStock

"הצורך במורים מקצועיים ואיכותיים בעלי תואר שני הולך וגדל"

" בהייטק יושבים במשרד מול מחשב כל היום וזה לא כיף. יש פה ציונות ותרומה לחברה. כמורה אני מבלה יותר זמן עם הילדים. בשורה התחתונה אני מרוצה ונהנה מכל יום שאני מלמד. אני מרגיש שיש לי ביטחון תעסוקתי והעבודה שלי מעניינת"

"אחת משלוש אחיותיי החליטה לעשות בגיל 40 הסבה להוראה וכיוונתי אותה ל-M.Teach.", אומר נהיר, "סיפרתי לה על היתרונות בלמידה בקבוצה, התכנים המעודכנים והמענקים הכספיים והיא שוקלת להצטרף". נהיר מלמד כמורה כבר שש שנים ומספר מדוע החליט לעבור לתחום ההוראה. "החלטתי לעבור הסבה משלושה שיקולים עיקריים", מסביר נהיר, "הראשון היה שראיתי בהייטק כלוב זהב וככל שאנשים מתבגרים יש יותר חשש תעסוקתי. השיקול השני היה שיקול משפחתי. לאשתי ולי היו קריירות תובעניות והילדים בעצם עברו מבית הספר לסבים ולסבתות, אנחנו ראינו אותם איפשהו בשבע בערב וקצת בסופי שבוע. החלטנו שאחד מאיתנו ייקח צעד אחורה כדי להיות איתם יותר. השיקול השלישי היה סוג העבודה – בהייטק יושבים במשרד מול מחשב כל היום וזה לא כיף. יש גם את הנושא של ציונות ותרומה לחברה. כמורה אני מבלה יותר זמן עם הילדים, אין דילמות בחופשים כי אני איתם. בשורה התחתונה אני מרוצה ונהנה מכל יום שאני מלמד. אני מרגיש שיש לי ביטחון תעסוקתי והעבודה שלי מעניינת, מועילה ורלוונטית ותורמת להתפתחות של התלמידים. מבחינתי זאת קריירה שאצא ממנה לגמלאות".

"קהלי היעד של התכניות הם ציבור של בעלי תארים אקדמיים שאיננו רוצה לעמוד מנגד, והוא מבקש להשתלב במערכת ולתרום לה", מוסיפה ד"ר קליגר. "הצורך בבתי הספר העל-יסודיים במורים מקצועיים ואיכותיים בעלי תואר שני ויכולת להכין את התלמידים לבגרויות - הולך וגדל. התכניות 'מוסמך בהוראה' במסלול העל-יסודי הנן תכניות יוקרתיות וחדשניות המיועדות להכשיר אקדמאים להשתלבות במערכת החינוך. בתכנית M.Teach אנו מבקשים להקנות לסטודנטים שלנו את הידע, המיומנויות והכלים שידרשו להם בעבודתם כאנשי חינוך מובילים".

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על תכנית M.Teach לחצו כאן

עוד בנושא:

להציל את העולם, ילד אחד בכל פעם: הדרך לבנות לנוער עתיד חדש

תשכחו ממורה שמדברת ותלמידים משועממים: כשבתי הספר ישתנו בעתיד

משמרים את אפקט החממה: המורים של הילדים שלכם

הפי אנד: הדרך של סטודנטים לקולנוע להשתלב בשוק העבודה

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully