וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי הוראה לאקדמאים: המורים הכי מבוקשים במערכת החינוך

2.7.2017 / 8:04

מלגות גבוהות, סטאז' שמתחיל בתוך שנה ומקצוע חדש ביד. סיימתם בהצטיינות תואר ראשון או שני במדעי הרוח והחברה? המכללה האקדמית בית ברל ומערכת החינוך מחפשות אתכם למסלול לימודי הוראה ייחודי

מורה בכיתה. ShutterStock
שיטת לימודי ההוראה ייחודית/ShutterStock

אחת לכמה חודשים דנים במרחב האקדמי והציבורי בשאלת עתידם של מדעי הרוח והשותפה הטבעית שלהם - מדעי החברה. שורשי המשבר מצויים בתנועה עיקשת ואינטנסיבית של העולם כולו לכיוון התועלת והכדאיות. ללימודים ההומניסטיים אויבים מכאן ומכאן – המדעים המדויקים מבטיחים לסטודנט עתיד כלכלי ודאי, ועולם הצרכנות התועלתני מבקש לדחוק את המדעים ההומניים, שרבים תופסים את העיסוק בהם כפריבילגיה, לשוליים. האם בחברה התועלתנית שבה אנו חיים יש להם עוד מקום? האם אכן מדובר בפריבילגיה? ומה האפשרויות העומדות בפני סטודנט שסיים תואר ראשון במדעי הרוח או החברה?

במכללה האקדמית בית ברל מבקשים לתת לשאלות האלו תשובה. תכנית "ליאונרדו", שתיפתח באוקטובר הקרוב בפעם הראשונה, היא תכנית לימודי הוראה שמיועדת לבוגרי תואר ראשון או שני במדעי הרוח או החברה המעוניינים לעשות הסבה לחינוך והוראה בתחום שאותו למדו. מי שלמד, למשל, לתואר ראשון בספרות ילמד הוראת ספרות, ובדומה לכך, מי שלמד לתואר ראשון במדע המדינה ילמד הוראת אזרחות.

התכנית פונה לסטודנטים עם הצטיינות מוכחת ומיומנויות גבוהות בתחום האקדמי (ממוצע 90 ומעלה בתואר ראשון או ממוצע 85 ומעלה בתואר שני). היות שלא נדרשות השלמות דיסציפלינריות בתחום האקדמי של המועמדים, אורך התכנית קצר מהרגיל, ובתוך שנה בלבד צפויים הסטודנטים להתחיל את שנת הסטאז' בבתי הספר. התכנית מציעה מלגות גבוהות במיוחד למועמדים בעלי נתונים גבוהים (עד 17,000 שקל ) עד כדי מימון גובה שכר הלימוד כולו.

מתעניין/נת בלימודי חינוך והוראה? לחץ/י כאן

ידע מעמיק + חשיבה ביקורתית = מורה מבוקש

"אנשים מגיעים להוראה מכל מיני תחומים – משפטים, הייטק, צבא - ופעמים רבות מוציאים תעודת הוראה בתחום שלא למדו בעבר. אנחנו פותחים נישה חדשה שלא קיימת בעולם האקדמי בישראל", מסביר ד"ר אריאל שריד, ראש תכנית המצוינים במכללה האקדמית בית ברל. "אנחנו מחפשים אנשים עם ידע מעמיק בתחום שאותו הם רוצים ללמד - סטודנטים שמכירים לעומק את תחום ההוראה שלהם, או לפחות נגעו בו באופן משמעותי בלימודים הקודמים. החיבור בין יכולות אקדמיות גבוהות ותחום תוכן חזק מאפשר להכשיר מורים טובים יותר".

מלבד הידע הרב, אחד הכלים החשובים ביותר שרוכש הסטודנט במהלך הלימודים לתואר ראשון במדעי החברה והרוח הוא החשיבה הביקורתית – היכולת להביט בטקסט, בתופעה חברתית או באירוע פוליטי ולשאול עליו שאלות: מי כתב את הטקסט ומתי? מהם הכוחות הפועלים ברקע? מהן ההשלכות? מי מרוויח?

תשתית הידע הרחבה והחשיבה הביקורתית המפותחת, אומר שריד, הן שילוב מנצח בהכשרת מורים טובים יותר, שמערכת החינוך כל כך צמאה להם. הכלים העוצמתיים שבהם מצויד מורה אקדמאי שהוא גם בוגר לימודי הוראה במסלול זה מאפשרים לו להעמיק את הדיון בכיתה, מול התלמידים. "אין להשוות מי שלמד ארבע שנים ספרות או פילוסופיה למי שהתחיל להעמיק בתחום רק בשלב תעודת ההוראה", הוא מסביר.

מורה. ShutterStock
שיטת ההוראה הייחודית מכשירה את המורים לעורר בתלמידים שאלות וסקרנות/ShutterStock

מלמדים את התלמידים ללמוד

על המורים בימינו להבין לעומק את עקרונותיה המרכזיים של התרבות הדיגיטלית – ולא רק במובן הטכני של הדברים. הסטודנטים לומדים להשתמש בכלים טכנולוגיים ולגייסם לטובת הוראה משמעותית, אולם מה שעומד במרכז האג'נדה של תכנית ליאונרדו הוא החשיבה הביקורתית – המיומנות לשאול שאלות על התרבות הדיגיטלית ועל התקופה שבה אנחנו חיים ולהתבונן בתופעות לעומק. "השדרה המרכזית של התכנית היא התמקדות והתעמקות בשאלות יסוד – מה מייחד את החיים בתרבות שבה אנחנו חיים? מה תפקידו של המורה בתרבות הזו? מהי היררכיה? מהם היחסים בין מורה לתלמיד בימינו?", מסביר שריד, "בעיניי, למי שעומד להיות מורה בלי להבין את המציאות שבתוכה הוא פועל ובלי להבין את התרבות שלנו יש בעיה. פעמים רבות המורים לא מכירים את התלמידים שלהם ואת הצרכים שלהם, לא יודעים איך צריך ללמד אותם ואיך להתנגד לתופעות מסוימות. צריך לדעת מתי ללכת עם הזרם ומתי נגדו, מתי לשמש מודל חינוכי אחר". את היכולת לשאול שאלות ולדון בסוגיות עומק, שבה רואים במכללה הכרח קיומי ובוודאי לא פריבילגיה, מבקשים להנחיל לדור העתיד, באמצעות המורים שבתכנית.

שיטת ההוראה הייחודית מכשירה את המורים לעורר בתלמידים שאלות וסקרנות - לעודד אותם לחקור ולהעמיק בסוגיות שמועלות בכיתה מבלי לספק להם תשובות בסגנון "ככה זה". המורה מעורר דיון ומלמד את התלמידים ללמוד יותר מאשר לדעת, להעלות עוד ועוד שאלות, גם כאלו שאין עליהן תשובה ברורה. "כשאנשים באים ללימודים מתוך סקרנות אינטלקטואלית אמתית ההיררכיה מיטשטשת", מסביר שריד, "אנחנו לא באים 'מלמעלה' ואומרים לסטודנטים 'ככה החיים נראים וכך יש להורות'. הרעיון הוא ליצור קהילה שחושבת יחד. הצוות האקדמי, שמורכב מאנשים איכותיים במיוחד, מנחה את הסטודנטים בבירור הסוגיות כדי שאחר כך, בכיתה, יוכלו לברר סוגיות עומק אחרות עם התלמידים".

"אקדמאים בעלי תארים במדעי החברה והרוח שעשו הסבה להוראה מבוקשים מאוד בתחום החינוך", אומר שריד, "ואין לי ספק שמורים שיסיימו את תכנית ליאונרדו - אנשי חינוך שמבינים את העולם שבו הם פועלים - יהיו מבוקשים אף יותר ויפעלו באופן דומיננטי כדמויות משמעותיות בחיי תלמידיהם".

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על תכנית "לאונרדו" לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully