וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרמנים של מערכת החינוך: כל מה שצריך כדי להיות יועץ חינוכי

31.7.2017 / 7:56

הם נגישים ורגישים, מחוברים לעצמם ולסביבה, בעלי ראייה אישית ומערכתית מפותחת ושום מנהל לא מוכן לעבוד בלעדיהם: הכירו את דמויות המפתח של מערכת החינוך – היועצים החינוכיים

יועצת חינוכית. ShutterStock
יועצת חינוכית/ShutterStock

יותר מ?30 שנה מכשירים במכללה האקדמית בית ברל יועצים חינוכיים, המשתלבים בצמתים מרכזיים בבתי הספר ודואגים לבריאות הנפש ולרווחתם של התלמידים בבית הספר. היועץ החינוכי נדרש לראייה מערכתית מתקדמת וליחסי אנוש יוצאים מגדר הרגיל. שוחחנו על התפקיד המיוחד עם ד"ר אינה בן אורי, ראש התכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי.

ד"ר בן אורי, מיהו היועץ החינוכי ומה תפקידו?

"היועץ החינוכי הוא האדם האחראי על הרווחה הנפשית של הנפשות הפועלות במוסד שבו הוא עובד. מרבית היועצים החינוכיים משתלבים בעבודה במסגרות החינוך הפורמלי – כלומר בבתי הספר, אבל גם במוסדות מחוץ למערכת החינוך הפורמלי – בתי חולים למשל. בבית הספר תפקיד היועץ החינוכי לוודא שקיימת תשתית שמאפשרת התפתחות בריאה של הילדים – התלמידים".

למי מתאים התפקיד?

"היועץ החינוכי הוא אדם מרובה כישרונות. הוא צריך להיות אדם מאוד נגיש ורגיש לזולת, אדם שמחובר לעצמו ומבין את עולמו הפנימי, שמנהל תקשורת טובה עם אנשים אחרים. כדי לדאוג לסביבה שמאפשרת התפתחות בריאה של ילדים הרי שהוא צריך לבוא במגע עם גורמים רבים – כמובן עם הילדים עצמם, אבל גם עם הסגל, עם ההורים ועם גורמים מקצועיים מחוץ לבית הספר. מדובר באדם המומחה בתהליכים אישיים, בין אישיים וארגוניים. בלא מעט מצבים הוא נמצא בעמדה מנהיגותית, וזה הופך אותו לאחת הדמויות המרכזיות ביותר בבית הספר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האם היועצים מבוקשים במערכת החינוך?

"ודאי. קשה למצוא היום בתי ספר שאין בהם יועצים, ובדרך כלל יש יותר מיועץ אחד. היום ברור לכולם מהו הערך המוסף של יועץ חינוכי במסגרות החינוכיות. המנהלים מתקשים מאוד לוותר על הפוזיציה הזו ומקצים לכך משאבים".

מתעניין/נת בלימודי חינוך והוראה? לחץ/י כאן

מורה בכיתה. ShutterStock
מגיעים גם מורים שמבקשים לעשות הסבה/ShutterStock

מה כולל תהליך ההכשרה?

"בשל הפוזיציה המיוחדת שבה נתון היועץ החינוכי וההתנהלות המערכתית הנדרשת ממנו, אנחנו מלמדים את הסטודנטים ניהול תהליכי סיוע ברמה פרטנית וקבוצתית. אנחנו שמים דגש רציני על ההכשרה המעשית ועל העיבוד שלה. הסטודנטים צוברים 330 שעות של הכשרה מעשית, המתחילה מהיום הראשון ללימודים. כבר בשנה א' הם נכנסים לבתי הספר ומקבלים ליווי צמוד של יועץ מאמן, המוכר על ידי השירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך. במקביל הם מקבלים ליווי צמוד גם מאתנו. כל תכנית הלימודים מכוונת להתפתחות האישית של הסטודנט מתוך התפיסה שהיועץ משתמש באישיות שלו ככלי המרכזי העומד לרשותו".

מה ייחודי לתכנית שלכם?

מי שבא ללמוד לתואר שני בייעוץ חינוכי יכול להשתלם אצלנו גם בלימודי תעודה של הנחיית קבוצות

"אנחנו מציעים תהליך הכשרה ייחודי ומעמיק, וכחלק מזה - מי שבא ללמוד לתואר שני בייעוץ חינוכי יכול להשתלם אצלנו גם בלימודי תעודה של הנחיית קבוצות. השילוב הזה לא קיים בשום מוסד אחר בארץ. לימודי הנחיית קבוצות אורכים בדרך כלל שנתיים, שכוללות 400 שעות לימוד וסטאז'. בתכנית שלנו לתואר שני בייעוץ חינוכי יש הרבה קורסים שעומדים בסטנדרט של הנחיית קבוצות ולכן הסטודנטים שלנו יכולים, בשנה השנייה של הלימודים לתואר, אם יבחרו בכך, להוסיף ללימודים גם הנחיית קבוצות. גם הסטאז' שעושים במסגרת התכנית נחשב לחלק מהסטאז' הנדרש כדי לקבל את התעודה המבוקשת והיוקרתית. סטודנטים המעוניינים בכך מגיעים לעוד אחר צהריים אחד בשבוע".

מי מתעניין בדרך כלל בלימודים?

"מגיעים לפעמים מורים שרוצים לעשות הסבה. חשוב לדעת שלא כל מורה מתאים. מגיעים גם אנשים ממקצועות תרפויטיים אחרים שמרגישים שהם רוצים למלא תפקיד עם משמעות רחבה יותר. תופעה מעניינת היא מעבר של עובדים סוציאליים לייעוץ חינוכי. פעמים רבות הם מספרים שהם מחפשים עמדה שממנה יוכלו להשפיע יותר. הם מבינים שהמקום המרכזי שהיועץ תופס בבית הספר מאפשר לו להשפיע במעגלים רחבים מאוד על הרווחה הנפשית של האנשים שהוא אמון עליהם".

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על תואר שני בייעוץ חינוכי לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully