וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחרת ההוראה שממנה יצאו המורים החדשים של ישראל

13.7.2017 / 8:20

החינוך מתחיל מלמעלה, ביצירת מורים בעלי יכולות גבוהות וסט כלים מרשים. איך עושים זאת? קורסים ייחודיים, מלגות מיוחדות וגישה ששומרת על ראש פתוח. אתם אנשים איכותיים ששואפים למצוינות? הכירו את המסלול הטוב ביותר שמכשיר את המורים המודרניים להוראה ומנהיגות

סטודנט מול מחשב. ShutterStock
הסטודנטים הכי חשובים במערכת החינוך של ישראל הם הסטודנטים לחינוך/ShutterStock

חינוך איכותי מתחיל במורה איכותי. הקשר בין יכולות המורים לתוצאות התלמידים הוא טריוויאלי - מורה בעל השכלה רחבה, יצירתיות ויכולת לרתק את תלמידיו יגרום להם לרצות ללמוד, להבין ולהעמיק, לכן הסטודנטים הכי חשובים במערכת החינוך של ישראל הם הסטודנטים לחינוך.

בינואר 2005 המליצה ועדת דוברת על שורה של שינויים מבניים במערכת החינוך, ביניהם צעדים רבים שנועדו לשפר את כוח האדם בהוראה. שיפור משמעותי בהכשרת מורים, העלאת סף הקבלה למוסדות האקדמיים המכשירים להוראה והעלאת רמת הדרישות המוצבות בפני המורים ובפני הפונים להוראה היו חלק משלל הדרישות.

מילת המפתח המתארת את תהליך הכשרת המורים היא "הדדיות". למה הדדיות? כשם שמערכת החינוך מצפה למורים אינטליגנטיים, המסוגלים להניע את תלמידיהם לפעולה, ללוות אותם בדרך התפתחות ייחודית ולגרום לילדים להתפתח מבחינה שכלית והתנהגותית, כך הסטודנטים לחינוך והוראה מצפים למערכת שתעניק להם את אותו יחס ואותם כלים. החינוך מתחיל מלמעלה – ביצירת מורים איכותיים.

ה"נבחרת" של עולם ההוראה

מה הציפיות מאותן מורים חדשים ואיכותיים? שלצד שימוש בכלים טכנולוגים, ויישום שיטות פדגוגיות חדשניות ידעו גם כיצד להתחבר לתלמידיהם וליצור קשר אישי ומעצים עם כל תלמיד ותלמידה. גיא ברק, בן 28 מכפר סבא, הוא אחד מאותם מורים מודרניים. ציוני הבגרות והפסיכומטרי שלו היו גבוהים במיוחד והוא יכול היה ללמוד רפואה או הנדסה, אבל בחר בהוראה. "זה בא לי אחרי הצבא, כשעבדתי עם אשתי בעבודה מועדפת בערבה", מספר ברק, "קראתי שם הרבה ספרות וספרי היסטוריה וכשחיפשתי אפיק פרקטי לאהבה הזאת, אז באופן אוטומטי הלכתי לחינוך ולמדתי הוראת היסטוריה וספרות. החינוך – כאתגר, כמקצוע וכאהבה לספרים ולהיסטוריה – משך אותי".

ברק הצטרף לפרויקט המצוינים של המכללה האקדמית בית ברל, תכנית הוראה המיועדת לסטודנטים מצטיינים הרואים את עצמם כחלק ממנהיגות חינוכית שיכולה להביא לשינוי אמיתי במערכת החינוך. התכנית מאפשרת לבעלי נתונים גבוהים במיוחד ליהנות מחוויית לימודים ייחודית המכשירה אותם לשמש כ"נבחרת" המובילה את מערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.

תכנית "מצוינים להוראה" היא למעשה המקום אליו צריכים לשאוף סטודנטים וסטודנטיות אשר רוצים לשלב בין עבודה עם ערכים ושליחות לבין הרצון האישי להשתייך לטובים ביותר - המורים שהם חוד החנית של המקצוע בהווה ובעתיד. בשל כך התכנית מוכוונת לסטודנטים. הקורסים מכשירים את הסטודנטים להתמודד עם תפקידם כמורים ואנשי חינוך, וכוללים מפגשים רב-תרבותיים, פרויקט בקהילה, לימודי מגדר, אתניות ולאומיות במערכת החינוך ועוד.

מתעניין/נת בלימודי חינוך והוראה? לחץ/י כאן

פעילות סטודנטים במסלול לחינוך בלתי פורמלי, המכללה האקדמית בית ברל. צילום מסך
יצירתיות לצד מצוינות. פעילות סטודנטים בבית ברל/צילום מסך

ההטבות בתכנית

"תכנית המצוינים הייתה עבורי לא רק מסגרת לימודית אלא גם מסגרת חברתית, רכשתי בה חברים טובים. דבר חשוב נוסף הוא ההעשרה שמקבלים הסטודנטים בתכנית"

"תכנית המצוינים נותנת מסגרת כלל-מכללתית", מספר ברק על יתרונות התכנית, "היא מפגישה סטודנטים מכל המסלולים – גם מאלה שלומדים אמנות, חינוך מיוחד, חינוך לגיל הרך ועוד. זאת קבוצה שרצה שלוש שנים ביחד, בניגוד לשאר המסלולים ששם לומדים עם כלל השנתונים. תכנית המצוינים הייתה עבורי לא רק מסגרת לימודית אלא גם מסגרת חברתית, רכשתי בה חברים טובים. דבר חשוב נוסף הוא ההעשרה שמקבלים הסטודנטים בתכנית – לדוגמה, קורסים ייחודיים שלא פתוחים לסטודנטים אחרים במכללה, אלא מיועדים לתכנית עצמה ויש בהם תכנים חדשים ומגוונים ש'פותחים את הראש'. הקורס שהביא אותי לעבודה שאני עובד בה היום למשל היה שיתוף פעולה של החוג להיסטוריה עם פרויקט 'מנהרת הזמן' ואנחנו הסטודנטים עשינו את העבודה שאותה אני עושה היום עם התלמידים".

הסטודנטים שמתקבלים לתכנית המצוינים צריכים להצדיק זאת. חובות הסטודנטים כוללות הישגים לימודיים גבוהים, ביצוע פרויקט אישי שתורם לקהילה, השתתפות בכנסים ופעילויות יזומות של משרד החינוך. הסטודנטים בתכנית זו מקבלים הטבות ייחודיות שבאות לידי ביטוי בתכנית לימודים מואצת - שלוש שנות לימוד במקום ארבע; פטור מלא משכר לימוד למשך שלוש שנים תמורת התחייבות לעסוק בהוראה במשך שלוש שנים מתום הלימודים, וכן הם מקבלים מלגות מיוחדות מטעם משרד החינוך, חניכה אישית וליווי אקדמי צמוד. יתרון נוסף שמקבלים הסטודנטים הוא מתן עדיפות על ידי משרד החינוך בשיבוץ בסטאז' ובעבודה בתום הלימודים.

סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה. ShutterStock
חובות הסטודנטים כוללות הישגים לימודיים גבוהים, ביצוע פרויקט אישי שתורם לקהילה והשתתפות בפעולות יזומות של משרד החינוך/ShutterStock

התכנית ש"פותחת את הראש"

איך התכנית הזו תורמת לסטודנטים בעבודתם כמורים? "הגישה שלי היום כמורה היא לא ללכת על הטריוויאלי והבנאלי, אלא לפתוח את התלמידים שלי לכיוונים שהם אינם חווים בבית הספר", מספר גיא ברק על הכלים שקיבל בתכנית המצוינים ואותם הוא מיישם בפועל עם תלמידיו. "כמורה אני מקפיד לא ללכת בתלם, אלא לאתגר את עצמי ולהיפתח לכיוונים שלא רואים במערכת החינוך. תכנית המצוינים נותנת המון לסטודנטים שהופכים למורים והייתי שמח אם התכנית הזאת הייתה מתאפשרת לכל הסטודנטים לחינוך באשר הם".

לפני כשנתיים סיים ברק את לימודיו ובמקביל לעבודתו כמורה החל לעבוד גם בפרויקט "מנהרת הזמן" של המכללה האקדמית בית ברל, שהוקם בשנת 2010 ומוקדש להיסטוריה של חיי היומיום של יהודים וערבים בארץ ב-150 השנים האחרונות. "כל ילד שהשתתף בפרויקט בדק את ההיסטוריה של המשפחה והסביבה שלו וערכנו אירוע בכפר סבא ובטייבה שבו סוכמו הממצאים והסיפורים, זה חינוך שיוצא מהכיתה ומבית הספר ובו לילדים – וגם למורים – יש התנסות בלמידה פרקטית. לא חינוך של לוח וגיר אלא של מחקר בשטח, חוויה והבנה".

במסגרת הפרויקט הושק המאגר הממוחשב המרכזי - "מאגר הזיכרונות של תושבי הארץ". הפרויקט הוקם מתוך ההבנה כי חיי היומיום של בני הארץ בדורות הקודמים כמעט שלא זכו לבדיקה מחקרית שיטתית, וכי חיי היומיום מתאפיינים לרוב בקשרים משמעותיים החוצים את המסגרות והגבולות החברתיים האידיאולוגיים, האתניים או הדתיים המקובלים. גיא ברק ויתר המורים והתלמידים תורמים בכך לתרבות ולחברה בישראל, וזרעי התרומה הזו נשתלו בתכנית המצוינים של המכללה האקדמית בית ברל.

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על תכנית מצוינים להוראה לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully