וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמרים את אפקט החממה: לימודי חינוך והוראה למורים מסוג אחר

12.6.2017 / 8:30

"סטודנט שלומד באופן חווייתי לא ילמד רק עם ספר ומחברת. הוא אחראי לכך שהתלמידים ירגישו שיום הלימודים שלהם הוא חוויה והרפתקה". קבלו הצצה למסלול להכשרת מורים לבתי ספר יסודיים

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
במסלול לימודי חינוך והוראה של בית ברל לומדים לעצב את הילדים מגיל צעיר/ראובן קסטרו

ילדים בגיל בית הספר היסודי זקוקים לסביבה מפרה: למורים שמבינים את צרכיהם, מעודדים אותם לחשוב, ליצור וללמוד - עם חבריהם לכיתה וגם לחוד. ומי מתאים לתפקיד יותר מאשר מורה שלמד בסביבה מפרה שכזו? שעודדו אותו לחשוב, ליצור וללמוד – יחד ולחוד? כך פועלים במסלול להכשרת מורים לבתי הספר היסודיים במכללה האקדמית בית ברל, המעניק לבוגריו תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה.

"המטרה שלנו היא להפוך את הלימודים במכללה למודל – חווית הלימודים במכללה מעצבת את האופן שבו יעבוד המורה בשטח, אחרי סיום הלימודים, בבית הספר", אומרת ד"ר חיית שחם, ראשת המסלול, "הגיל הקריטי לעיצוב הילדים הוא גיל בית הספר היסודי. בגן הם בחממה, במקום שמטפח את היצירתיות שלהם ואת הלמידה העצמאית. אם לא נמשיך להעשיר את האדמה שבה הם צומחים בחומרים שמעודדים יצירתיות וחשיבה עצמאית הילדים ילכו לאיבוד בחטיבת הביניים ובתיכון".

יום הלימודים הוא הרפתקה

כדי לעצב את דרכי ההוראה של הסטודנטים לאורם של האידיאלים האלה לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל נחלקים לשלושה חלקים. ההכשרה מתחילה כמובן, ברכישת כלים פדגוגיים ופסיכולוגיים, פרקטיים ותיאורטיים, באמצעות למידת חקר, עבודה בקבוצות ושימוש בכלים טכנולוגיים עדכניים. "כשסטודנט מגיע ליום לימודים היום נגמר לו ממש מהר כי חוויית הלמידה היא הרפתקה", מספרת שחם, "הסטודנטים שלנו מקבלים דוגמה להוראה משמעותית, מכילה, חווייתית, אטרקטיבית. הם משתפים זה את זה במחשבות ומעשירים זה את זה ברעיונות. סטודנט שלומד באופן חווייתי לא ילמד כל היום עם ספר ומחברת כי הוא מבין שהתלמידים, כמוהו, זקוקים ליותר. המורה הוא שאחראי לכך שהתלמידים ירגישו שיום הלימודים שלהם הוא חוויה והרפתקה שעוברת במהירות".

מתעניין/נת בלימודי חינוך והוראה? לחץ/י כאן

יום הכנה לתלמידי כיתה א',בית ספר ס זלמן ארן בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"הסטודנטים שלנו מקבלים דוגמה להוראה משמעותית, מכילה, חווייתית, אטרקטיבית"/נועם מושקוביץ

תם עידן הבדידים

"אם סטודנט בוחר להתמקד בהוראת ספרות, למשל, הוא ילמד ספרות דרך סרטים, הצגות, ספרי ילדים וספרות עכשווית ולא דרך ספרות ימי הביניים. גם המתמטיקה היא מתמטיקה שימושית שמתחברת לחיי היומיום"

בחלק השני של הלימודים בוחרים הסטודנטים דיסציפלינה שבה יתמחו - מהמקצועות רבי המלל (היסטוריה, ספרות, תנ"ך) או מהמקצועות הריאליים (מתמטיקה, מדעים ואנגלית), ובה הם מתמקדים בהמשך המסלול. "התכנים של הדיסציפלינות עדכניים למאה ה?21. אם סטודנט בוחר להתמקד בהוראת ספרות, למשל, הוא ילמד ספרות דרך סרטים, הצגות, ספרי ילדים וספרות עכשווית ולא דרך ספרות ימי הביניים. גם המתמטיקה היא מתמטיקה שימושית שמתחברת לחיי היומיום. כך אנחנו מלמדים את הסטודנטים וכך הם מלמדים בהמשך את התלמידים".

החלק השלישי של בלימודי חינוך והוראה הוא ההתנסות המעשית בבתי הספר. הסטודנטים מגיעים לבית הספר בקבוצות ושם מלווים אותם מורים שהוכשרו מטעם המכללה לתפקיד מורים מאמנים ומדריכים פדגוגיים. "יש קשר ישיר בין התכנים בקורסים לבין ההתנסות היומיומית בבתי הספר", מספרת שחם ומסבירה כי הסטודנטים מקבלים כלים להתמודד עם התלמידים המאתגרים ביותר, להכין עזרי הוראה וחומרים ברמות שונות, להיערך לתמיכה רגשית בילדים שזקוקים לזה ולהתמודד אפילו עם הורי התלמידים.

"המורים עושים עבודת קודש ומחליפים את ההורים בהמון מצבים בחיי היומיום כי ההורים עסוקים מאוד בעבודה ובהישרדות. ההורים מגיעים הביתה ואין להם זמן לילדים. הם חושבים שהתפקיד של המורה הוא גם לחנך. פעמים רבות ההורים מזלזלים במורה, והילדים, ששומעים את זה בבית, באים עם זה לבית הספר ומתייחסים למורה בהתאם".

תלמיד בוכה. ShutterStock
"המורים עושים עבודת קודש ומחליפים את ההורים בהמון מצבים בחיי היומיום"/ShutterStock

להשיב למורים את הכבוד שלו הם ראויים כל כך

גישת החברה למורים באה לידי ביטוי בירידה באטרקטיביות של מקצוע ההוראה ובסופו של דבר במחסור קשה בכוח אדם, ובמיוחד בבתי הספר היסודיים. להבדיל מפעם, מספרת שחם, היום מערכת החינוך מתגמלת את המורים בשכר ראוי: "מורה עובד קשה, אבל יש לו גם הרבה ימי חופש והוא מתוגמל היטב במשכורת וגם מסופק". הבעיה, לדבריה, איננה תנאי ההעסקה, כי אם המוניטין של המורה הישראלי, שעליו אחראית החברה. "איפה הכבוד של ההורים והאחריות של החברה לעבודת המורה? אנחנו קוראים לעוד סטודנטים איכותיים לבוא אלינו ולהפוך למורים איכותיים לדור העתיד. הם המפתח לשינוי".

רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים על המסלול לבית הספר היסודי הקליקו כאן

עוד בנושא:

להציל את העולם, ילד אחד בכל פעם: הדרך לבנות לנוער עתיד חדש

תשכחו ממורה שמדברת ותלמידים משועממים: כשבתי הספר ישתנו בעתיד

"קריירה עד לפנסיה": העתיד שמעניק החינוך לבני ה-35 ומעלה

הפי אנד: הדרך של סטודנטים לקולנוע להשתלב בשוק העבודה

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully